Deschid o afacere noua: cum voi ambala si transporta marfa?
- am nevoie de paleti din lemn, paleti din plastic sau paleti din otel, boxpaleti din lemn sau cutii de plastic pe paleti, cutii de carton (kit-uri) capsate pe paleti sau cutii de carton necapsate pe paleti s.a.m.d.?
- este mai eficient sa ambalez si/sau sa transport marfa pe mai multe variante de paleti/boxpaleti in funtie de client, destinatie, metoda de tranport s.a.m.d.?
- am nevoie de paleti de unica folosinta sau pot recupera paletii si deci am nevoie de paleti returnabili?

Foarte multi antreprenori atunci cand deschid o afacere noua, mai ales in domeniul productiei sau a logisticii, sunt pusi in situatia sa decida ei singuri pe ce urmeaza sa-si puna sau sa transporte marfa.

Sun cazuri in care domeniul in care urmeaza sa activeze le "impune" firmelor modul de ambalare si/sau transport al marfurilor (cum ar fi domeniul auto unde aproape totul este standardizat si daca de exemplu vrei sa produci o anumita piesa sau ansamblu, producatorul auto - cel care asambleaza - iti "dicteaza" cumva cum trebuie sa ambalezi sau sa transporti) marfa livrata catre el dar de asemenea sunt cazuri in care antreprenorul are "libertatea" de a-si alege modul de ambalare si transport, pe client interesandu-l un singur aspect: marfa sa-i ajunga intreaga si in siguranta la destinatie.

In cel de-al doilea caz, desi nu tot tipul se intampla asta, ideal ar fi ca antreprenorul sa analizeze cu mare mare atentie modul de ambalare si transport a marfii sau marfurilor pe care urmeaza sa le produca din simplu motiv ca, ambalajele reprezinta un cost destul de consistent in orice firma si acest cost se rasfrange destul de serios in costul final al produsului vandut, respectiv daca reusesti sa analizezi bine acest cost si sa-l eficientizezi, ai sansa sa oferi un produs mai ieftin si sa-ti creezi deci avantaje fata de concurenta si chiar in ceea ce priveste un profit mai mare pentru propria firma. Primul lucru care trebuie sa se intrebe un antreprenor in acest cel de-al doilea caz este simplu: care este cel mai ieftin dar la fel de eficient mod de a ambala si tranporta marfa.

Mai jos o sa inceram sa detaliem, sa exemplificam si sa lamurim fiecare mod posibil de ambalare si transport al marfurilor in functie de domeniul de activitate, modul de distributie si gestionare a ambalajelor astfel ca sa raspundem cat mai bine intrebarii "cum voi ambala si transporta marfa?" celor care sunt la inceput, vor sa deschida o afacere si au nevoie sa se lamureasca in acest sens.

Paleti one-way sau returnabili?

O alta intrebare la care trebuie sa-si raspunda antreprenorul este paletul va fi sau nu recuperat de la destinatia marfii. Desi paletii  "light", de unica folosinta (sau one-way) sunt substantial mai ieftini la cumparare si ar putea parea solutia cea mai buna, paletii returnabili pot fi cea mai ieftina solutie in cazul in care acestia pot fi recuperati si refolositi de mai multe ori. 

Vom da mai jos un exemplu unde vom presupune ca un palet de unica folosinta costa 10 lei iar unul returnabil 40 de lei iar paletul retunabil are un cost de retur (recuperare) de 3 lei.

 
Livrarea nr. Cost palet one-way Cost palet returnabil Cost / livrare one-way Cost / livrare returnabil Varianta optima
1 10 40 10 40 one-way
2 10 3 10 21.5 one-way
3 10 3 10 15.33 one-way
4 10 3 10 12.25 one-way
5 10 3 10 10.4 one-way
6 10 3 10 9.16 returnabil
7 10 3 10 8.28 returnabil
8 10 3 10 7.62 returnabil
9 10 3 10 7.11 returnabil
10 10 3 10 6.7 returnabil

In urma acesti simple analize, putem concluziona ca daca estimam ca vom folosi paletul mai putin de 5 ori, e clar ca merita sa fie cumparat paletul de unica folosinta si respectiv daca paletul va fi utilizat de cel putin 5 ori, atunci merita achizitionat cel returnabil, care bineinteles, dupa cum arata evolutia costului / livrare, pe masura ce este recuperat si folosit de mai multe ori, costul sau pentru o livrare (sau o utilizare) scade tot mai mult.

Aceeasi analiza ne face sa intelegm cat de important este ca sa se inteleaga, analizeze si sa se foloseasca acel palet care este mai ieftin pe livrare si nu efectiv ca si pret pe bucata mai ales in cazul firmelor care folosesc mii de paleti luna in operatuinile de logistica proprii. Ganditi-va ca sunt firme care livreaza mii si chiar zeci de mii de paleti cu marfa lunar, ori  daca de exemplu o firma foloseste gresit tipul de palet, adica, foloseste un palet returnabil dar in recupereaza doar de 3 ori - din tabelul de mai sus reiese ca acea firma pierde cate 5.33 lei la fiecare palet cu marfa livrat sau invers, daca o firma foloseste paleti one-way dar modul de lucru i-ar permite sa foloseasca si sa recupereze un palet retunabil de 10 ori (presupunem ca asa face de exemplu concurenta) - reiese ca la fiecare palet cu marfa livrat acea firma pierde 3.3 lei. Daca inmultim cu 10 mii de paleti cu marfa livrati lunar, reiese ca daca o firma nu gandeste bine acest aspect in procesul de achizitie si utilizare a paletilor, atunci va avea pierderi de ordinul zecilor de mii de lei lunar.

Paleti non-eur sau europaleti?

In functie de domeniul de activitate sau produs(e), dar mai ales de locul unde va trebui sa ajunga marfa, o firma noua poate avea nevoie de paleti non-eur (paleti simpli) sau europaleti.

Ca si dimensiuni generale, atat paletii non-eur cat si cei eur (europaletii) pot fi la fel, adica pot fi 80/120 cm., 100/120 cm. sau 80/60 cm. insa diferenta intre cele doua tipuri de paleti se face la latimea, grosimea scandurilor pretcum si la dimensiunile picioruselor (cuburilor) dar nu numai. Detaliat, puteti gasi informatii despre aceste doua tipuri de paleti in comparatie in acest articol de pe blogul nostru.: Paleti vs. Europaleti.

In majoritatea cazurilor (cel putin in Romania), europaletii sunt ceruti celor care livreaza in supermarketuri motivul fiind cat se poate de simplu: supermarketurile primesc marfuri de la foarte multe firme. Daca fiecare firma ar livra pe proriul palet, in zona de depozitare a paletilor folositi (de pe care s-a luat marfa si au ramas goi) ar fi un haos total si o gestiune greoaie intrucat acolo s-ar gasi "n" tipuri de paleti de la "n" firme. O solutie ar fi ca supermarketurile sa ceara furnizorilor sai sa livreze pe paleti de unica folosinta, insa asta ar insemna ca o data ar fi o cantitate uriasa de paleti ce ar trebui casati si trimis la deseu, lucru care trebuie evitat atunci cand se poate intrucat asa este moral, de asemenea, acest lucru ar impune un efort logistic inutil de mare si a adoua oara ca paletii de unica folosinta ar creste pretul produselor de pe ei, dupa cum am aratat in analiza de mai sus. Supermarketurile insa, au preferat sa adopte un palet standard, universal - europaletul - pe care toate firmele sa aduca marfa indiferent de tipul sau greutatea marfurilor. Europaletii sunt ideali pentru asa ceva si tocmai din acest motiv supermarketurile ii prefera. Astfel, daca de exemplu o firma care livreaza sa zicem sucuri la supermarket, face 20 de livrari (20 de camioane) din care se aduna vreo 700 de paleti, cand acea cantitate de paleti se aduna in curtea supermarketului din livrarile facute, firma (furnizorul) trimite camion si isi recupereaza toata cantitatea de paleti pe care bineinteles ii va mai utiliza inca o data pentru alte livrari. Un alt avantaj dat de europaleti aici este ca atunci cand furnizorul recupereaza paletii, dat fiind ca in curtea supermaketului se gaseste un singur tip de palet (europaletul), nimeni nu mai sta sa caute care sunt anume exact acei paleti ai acelei firme care a livrat cele 20 de camioane cu marfa si care acum doreste sa ii recupereze. Fiind acelasi palet in curte de la toate firmele, se incarca paleti la rand si nu conteaza daca au venit acei paleti de la alte firme poate intrucat este acelasi palet. Deci gestiunea cu paletii a supermaketului este simplificata la maxim iar costul pe livrare a marfii in supermarket este culmea, mai mic.

In schimb paletii non-eur au si ei rolul si utilitatea lor care este cel putin la fel de importanta in alte domenii sau alte activitati.
Acestia se folosesc in principal in doua situatii si este indicat sa se foloseasca in locul europaletilor in acele doua situatii intrucat costul pe livrare va fi mai ieftin:
1. Atunci cand o firma livreaza multi paleti marfa intr-un singur loc, loc unde nu livreaza multe alte firme si deci nu se poate crea acel haos cu paletii cum ar fi in cazul supermarketurilor exeplificat mai sus si deci la o perioada relativ scurta de timp in acel loc s-ar putea aduna suficient de multi paleti goi care ar putea fi recuperati. Aici cel mai elocvent exemplu ar fi in relatiile comerciale B2B. De exemplu o fabrica de ansamble primeste 4 tipuri de subansamble de la 4 furnizori diferiti, la care, dupa ce ridica de pe paleti subansamblele livrare, le pune acestora paletii separat in 4 zone diferite. Cand se aduna intr-o zona paletii necesari ca sa se umple un camion plin, acei paleti sunt recuperati de catre furnizor si refolositi. In acest caz, intrucat paletii se recupereaza, indicat ar fi ca sa se foloseasca paleti non-eur - returnabili mai robusti, dupa cum am explicat in tabelul de mai sus.
2. Atunci cand o firma livreaza cate putini paleti de marfa in locuri diferite la perioade mai lungi de timp. In acest caz paletii s-ar aduna pentru a fi recuperat un camion plin de paleti poate in ani de zile si deci ar fi imposibila dar si ineficienta ca si cost recuperarea lor dupa o perioada asa de lunga de timp. Ca si exemplu putem da o firma care livreaza in numeroase tari cate 1-2 paleti de marfa. Sa zicem un produs farmaceutic sau anumite piese s.a.m.d.. Ori daca de exemplu o firma Romaneasca livreaza in SUA 2 apleti pe luna, adica 24 pe an, ar fi ilogic si deosebit de costisitor sa mai recupereze acei paleti sau daca o firma livreaza cate un palet doi de marfa - materiale de constructii sa zicem - in diferite mici depozite sau diferite santiere in lucru din numeroase zone din tara, iarasi, recuperarea paletilor este aproape imposibila si iarasi chiar daca s-ar face, ar fi foarte costisitor si nu s-ar merita. In acest al doilea caz este indicat deci sa se foloseasca paleti non-eur de unica folosinta (one-way).

Paleti din lemn sau paleti din plastic?

Recomandarea noastra este ca paletii din plastic sa fie evitati de fiecare data, atunci cand se poate bineinteles din simplu motiv ca materialul din care sunt facuti este plastic. Lemnul este o resursa regenerabila si usor biodegradabila dar si ieftina in acelasi timp. Din acest punct de vedere este clar ca paletii din lemn din acest motiv domina categoric piata de paleti globala, intrucat, sunt cea mai buna solutie pe aceasta piata. Celelalte tipuri de paleti, inclusiv cei din plastic vin in primul rand ca urmare a unei cerinte concrete si practice de pe o anumita piata (de exemplu, in industria alimentara paletii din plastic s-au impus din motivul concret ca sunt igienici si practic ca pot fi reigienizati si refolositi usor) si in al doilea rand ca urmare a unui trand (paletii din rumegus sau carton de exemplu).

In articolul Paleti din lemn vs. paleti din platic puteti citi mai detaliat despre asemanarile sau deosebirile dintre cele doua tipuri de paleti iar pe mai departe, in tabelul de mai jos vom explica, atunci cand un antreprenor vrea sa deschida o afacere cand are el nevoie de paleti din lemn si cand de plastic:

Intrebare Raspuns Solutia
Paleti lemn Paleti plastic
Fiecare kg. in plus din greutatea paletului conteaza foarte mult la transport?
(de exemplu in cazul transportului aerian)
Da Nu Da
Nu Da Nu
Imi trebuie paleti cat mai igienici?
(productia se afla intr-un mediu steril)
Da  Nu  Da
 Nu Da   Nu
 Am nevoie de paleti tratati termic conform standardului ISPM15?  Da  Da Da
 Nu  Da Nu
Cel mai important este sa cumpar paleti la preturi cat mai mici? Da Da Nu
Nu Da Da
Pot sau nu recupera paletii de la clientul meu dupa ce-i livrez cu marfa acestuia?    Da  Da Da
 Nu  Da  Nu